{
"$type": "site.standard.document",
"bskyPostRef": {
"cid": "bafyreie5ifab6hj7el5gak3bqlq6qbayumzgmkhe6aj2gvwqstsxjcg7ie",
"uri": "at://did:plc:c23xokmsxp4kbcvhzhhdp2no/app.bsky.feed.post/3mo4m44lz4ug2"
},
"coverImage": {
"$type": "blob",
"ref": {
"$link": "bafkreiewkkf5m3ipjpiavvf2ucichbcotrlht5qtrzvhkaxf5ec7pskikm"
},
"mimeType": "image/jpeg",
"size": 110768
},
"path": "/nieuws/opinie-commentaar/190a63af-271c-41f1-ac02-63a2b5fcfeb9/druktemaker-joost-oomen-ik-ben-trots-op-nederland",
"publishedAt": "2026-06-12T16:30:00.000Z",
"site": "https://www.nporadio1.nl",
"textContent": "Er was een commissiedebat over erfgoed in het parlement. Dat klinkt saai en dat was het ook, er was een nuttige, technische, maar daardoor ook weinig smeuïge bijdrage van Sandra Beckermann van de SP over maritiem-archeologische erfgoed en grafheuvels. Er was een oude-koeien-uit-de-sloot-haal bijdrage van PVV’er Martin Bosma die eens te meer emmerde over Zwarte Piet en er was een bijdrage van Forum voor Democratie-kamerlid van Duijvenvoorde. Van Duijvenvoorde had het over het verschil van historisch zelfbeeld tussen verschillende Nederlanders. Ik citeer: \"De geschiedenis van Nederland is voor de één tolerant, groots, innovatief, toonaangevend … voor de ander, en dat is een steeds dominantere positie, is diezelfde geschiedenis geweld, onderdrukking en onrecht.\" Van Duijvenvoorde sloot hiermee aan bij kamerlid Bosma die linkse elites oikofobie, zelfhaat verweet.",
"title": "Druktemaker Joost Oomen: 'Ik ben trots op Nederland'"
}